Mærke 5

Mærke 5

I mærker 5 arbejder vi videre med vejrtrækningen og det at være under vandet.

Du skal i overfladen svømme hundesvømning, og øve både at komme fremad, men også at trække vejret mens du svømmer.

Crawl og rygcrawl øves mere, og du skal springe højt og langt fra kanten.

Krokodillevejrtrækning

Her skal du have skuldrene og hagen under vandet. Vandet skal rulle indover tungen og undermunden skal være fuld af vand.

Du skal trække vejret gennem munden – henover vandet. Engang imellem vil du være tæt på at sluge noget vand – men så spytter du det bare ud igen.

Det er en øvelse som hjælper enormt meget på fortroligheden med vandet.

Bombe fra kanten

Hop – højere og vildere – kom dybere ned eller land i en bestemt stilling og hold den så længe som muligt.

Det handler om at genfinde balancen under vandet, og mest af alt om mod til høje, vilde og gakkede spring.

15 meter hundesvømning

Når du svømmer hundesvømning er det vigtigt at du hele tiden sparker med benene – også når du skal trække vejret.

Armene skal være under kroppen, som en hund der svømmer, eller foran hovedet, som små brystsvømnings-armtag. Hvis du kan begge dele – skiftesvis – er det super flot.

Kugletryk

Temaet her er kugletryk og -rul, og i øvrigt at blive skubbet og trukket af en makker.

I skal opleve fornemmelsen af hvordan det er en hjælp for både dig selv og makker, at være krummet helt sammen når du skal rulles rundt eller skubbes afsted.

Flydende skal du være udstrakt, rank og spændt når du skal skubbes eller trækkes af en makker. Jo mere spændt du er i hele kroppen, jo bedre kan du modtage kraften når du bliver skudt afsted. Hvis du har “gummiben” vil du opleve stort set ikke at flytte dig når du bliver skudt afsted.

Dette arbejder vi også med

Benspark på siden, vejrtrækning i overfladen.
Rygcrawl.
Crawl.
Delfinhop.